Deponi i Kode – ärende 551-4116-2023
Avsändare: Omställning Kungälv
Kontaktperson: Gunilla Älmered Olsson
almered.gunilla@gmail.com 0730-91 49 17
Yttrande
Vi motsätter oss att en deponi anläggs i Kode och önskar att följande synpunkter beaktas i den vidare handläggningen i ärendet.
- Processen Fördjupad Översiktsplan FÖP Kode startade 2022 och pågår fortfarande. Den gäller en förtätning med nya bostäder i stationssamhället Kode. I arbetet med den nya översiktsplanen ingår marken öster om motorvägen.
- Enligt rapporten ”Hållbar täthet i stationssamhällen” (Kungälvs Kommun/VG Regionen 2017) definieras stationsnära lägen som ytor inom 1 km från järnvägsstation. Ytterby station analyserades.
- Enligt rapporten ”Förtätning av stationsnära områden för god tillgänglighet 2022” (Urban Futures/Chalmers/VG Regionen/KTH/Högskolan Dalarna finansierad av Trafikverket) analyseras Mölndal (motorväg/tågstation genom samhället). 12 min nämns som god tillgänglighet från bostad till tågstation vilket innebär 1 km för fotgängare och 2,6 km med cykel.
- Den föreslagna deponin ligger inom 1 000 m från tågstationen i Kode. Marken öster om motorvägen är klassad som tätbebyggt område i utkastet till FÖP Kode. I arbetet med översiktsplanen 2010 fanns tankar om bostäder öster om motorvägen. Det finns även en gång och cykelbana under motorvägen till idrottsplatsen Lunnevi i området.
- Kommunens planförslag har gett upphov till ett 90-tal yttranden från olika instanser och allmänheten. Stora planförändringar som rör markanvändning föreslås.
Ärende som rör markanvändning – deponi – inom ett område som ingår i den Fördjupade Översiktsplanen bör avslås, alternativt hanteras först EFTER att FÖP processen är genomförd. Logiska skäl till detta – se punkterna 1-3 nedan.
- Området för den tilltänkta deponin ligger i ett område som är möjlig att använda för bostäder. En deponi låser markanvändningen och omöjliggör bostadsbyggande.
- Om deponin tillåts, begränsas FÖPens möjligheter till alternativ markanvändning som föreslås i yttranden i FÖP Kode.
- Om deponin tillåts ökar trycket på jordbruksmark eftersom alternativmark med god tillgänglighet (1km/2,6km från tågstationen) försvinner öster om motorvägen.
Omställning Kungälv har 14 mars 2023 sänt in ett yttrande om FÖP Kode. Vi motsätter oss exploatering av jordbruksmark. En sammanfattning finns i bilaga 1.
BILAGA 1
Omställning Kungälv Yttrande FÖP Kode,
Kungälvs kommun diarienummer KS2020/1689
SAMMANFATTNING
Vi har inga synpunkter på nybebyggelse och inflyttning till Kode.
Vi motsätter oss exploatering av jordbruksmark. Detta är våra argument:
- Ny verklighet 2023 har gett ändrade förutsättningar
Ny verklighet 2023 har gett ändrade förutsättningar för samhällsplanering – Ökad självförsörjning, Livsmedelsförsörjning och Krisberedskap. Detta stöds av Agenda 2030, nationella, regionala och kommunens egna måldokument. FÖP Kode måste revideras - Miljöbalkens lagverk för exploatering av jordbruksmark följs inte
Alternativa bebyggelselägen presenteras och motiveras inte och är inte utredda vilket krävs enligt miljöbalken. - Bevarande av jordbruksmark – flera olika dimensioner saknas
• Areal överskriden i VG regions tillåtna exploateringskvot
• Kulturhistoriska värdekärnor – föreslås exploateras i FÖP
• Biologisk mångfald i planområdets naturbetesmarker, odlingsmarker, vattendrag – ej inventerad
• Ekosystemtjänster ofullständigt redovisade – kolinlagring i jordbruksmark ej noterad - Inkonsekvent värdering av jordbruksmarksmarks kvalitéer
• Grön- och strövområden värderas högre än jordbruksmark
• Skogsområden värderas högre än jordbruksmark
• Gröna näringar ska utvecklas enligt politisk vision för Kode.
• Detta motverkas av föreslagen exploatering i FÖP - Riskbedömningar – Geoteknik
•Jordbruksmark med kvicklera med skredrisk föreslås bebyggas i FÖP - Riskbedömningar – Ekonomi
• Kommunen har ej rådighet över Bohusbanans utveckling
• Bohusbanan tas inte med i den ekonomiska bedömningen, trots att den är själva förutsättning för utbyggnaden.